Jeśli nawet nie interesujesz się sztuczną inteligencją, bądź pewien, że ona interesuje się już Tobą. Dlatego każda firma, która chce przetrwać na rynku musi otworzyć się na rozwiązania, które usprawnią prowadzenie działalności i zwiększą zyski. O ile zastosowanie sztucznej inteligencji postępuje w dużych firmach z rozwiniętymi działami IT i analizy danych, to czy mała cukiernia, warsztat stolarski, biuro rachunkowe lub pizzeria mogą wykorzystać potencjał SI?

Na rynku pojawiło się wiele rozwiązań wspierających działalność marketingową, analityczną oraz usprawniającą procesy zarządzania i kontaktów z klientami. I to jest właśnie obszar, którym powinny zainteresować się małe firmy. Dzięki zewnętrznym platformom można łatwiej tworzyć prognozy dotyczące branży lub wypracować optymalny łańcuch produkcji lub sprzedaży naszego produktu, który przyniesie firmie oszczędności.    

Co daje sztuczna inteligencja w firmie?

Sztuczna inteligencja dla małego biznesu to przede wszystkim możliwości analityczne jakie drzemią w systemach zewnętrznych (np. Salesforce). Pomagają one na przykład przygotować pełny obraz klienta. Ten z kolei jest bezcenny, jeśli chcemy  dostosować ofertę pod kątem potrzeb odbiorców. Dane dotyczące indywidualnych preferencji mogą posłużyć jako wskazówki do stworzenia nowego produktu, czy udoskonalenia zarządzania.

Planowanie kampanii marketingowych to kolejne zadanie dla sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach różnej wielkości. Zautomatyzowanie działań marketingowych, sprawia, że handlowcy, jakich znaliśmy dotychczas, nie śpią już tak spokojnie. Coraz więcej ich zadań są w stanie przejąć maszyny. Według obserwatorów, spowoduje to w najbliższych latach rewolucję na rynku pracy, bo pojawi się wiele nowych profesji.

Biznes otwiera się na programy obsługi klienta

Oczywiście jest jeszcze wiele do zrobienia w sferze wdrożenia sztucznej inteligencji w małych firmach, jednak przełamanie mentalnych oporów jest już bardzo bliskie. Badania rynkowe pokazują, że ponad 40 procent małych biznesów jest zainteresowanych systemami CRM (programy obsługi klienta). Najwięcej szans upatrują w zautomatyzowaniu aktywności w mediach społecznościowych, analizie danych i raportowaniu, polepszeniu obsługi klienta dzięki chat botom i osobistym asystentom klienta.