Sytuacja na rynku pracy jest bardzo dobra. Światowa koniunktura powoduje, że bezrobocie jest najniższe od wielu lat. Pracownicy nie boją się utraty pracy, bo mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Z kolei zdesperowani pracodawcy często ratują się każdym chętnym do pracy, nie zwracając uwagi na indywidualne cechy charakteru kandydatów. Wielu z nich może mieć skłonności do przemocy w miejscu pracy. Niepożądanym zjawiskom można jednak zapobiegać zanim pojawią się w naszym otoczeniu.
1. Rekrutacja – pierwsza selekcja osób ze skłonnościami do agresji
Jeśli prowadzisz nabór pracowników do Twojej firmy, przyda się pomoc psychologa, który pomoże wstępnie ocenić, czy kandydat ma predyspozycje do zachowań agresywnych. Udział specjalisty w rozmowie kwalifikacyjnej, pomoże prześwietlić przyszłego pracownika pod tym kątem. Jest to prewencyjne i uczciwe podejście. Unikniesz problemów z agresywnym pracownikiem odrzucając jego kandydaturę już podczas pierwszego wywiadu.
2. Zdecydowana polityka firmy wobec agresji – fundament, na którym można się oprzeć
Twoja firma powinna mieć wypracowaną jasną politykę związaną z zapobieganiem i eliminowaniem wszelkich form przemocy. Ważne są skuteczne mechanizmy, które wyraźnie określają, jakie zachowanie nie będą tolerowane i jakie konsekwencje spotkają osoby agresywne wobec współpracowników. Z kolei osoby z predyspozycjami do zachowań agresywnych uprzedzone, że firma ma twarde zasady postępowania w takich przypadkach, będą unikały gwałtownych reakcji.
3. Szkolenia wewnętrzne – świadomi pracownicy mogą w porę wskazać punkty zapalne
Profilaktyka jest decydująca. Szkolenia dla zespołu mogą rozpoznać i przeciwdziałać wielu niekorzystnym zjawiskom w miejscu pracy. Szkolenia powinny obejmować nie tylko pracowników, ale również kadrę kierowniczą. Takie spotkania będą wyraźnym sygnałem, że menedżerowie stanowczo traktują przejawy agresji lub przemocy w pracy. Pracownicy powinni być ośmieleni przez kadrę zarządzającą do zgłaszania niepokojących przypadków.
4. Szybka reakcja organizacji – można uniknąć zepsucia atmosfery w firmie
Przemoc w miejscu pracy, niezależnie od formy, może zniszczyć relacje wewnątrz firmy na wszystkich poziomach. Dlatego tak ważna jest szybka reakcja osób decyzyjnych. Nawet pracownicy, którzy nie są ofiarami, mogą czuć dyskomfort i obawiać się, że będą następni. Ofiary agresji mogą popadać w depresję i stawać się bardziej nerwowe. Kierownictwu nie pozostaje nic innego jak tylko szybko zlokalizować agresora i przeciwdziałać. Zawsze skuteczna jest indywidualna rozmowa piętnująca takie zachowania, powołanie się na politykę firmy w tym zakresie oraz przedstawienie konsekwencji ze zwolnieniem włącznie. Nie należy jednak rozpalać konfliktu. Trzeba znaleźć spokojny moment i rzetelnie wypunktować agresora.
Agresja w miejscu pracy nie musi mieć koniecznie najostrzejszej, fizycznej formy. Czasami może przejawiać się w nieco bardziej “subtelnych” zachowaniach: kiedy ktoś regularnie nie podaje ofierze ręki, umniejsza jej dokonania, lub stosuje lekceważące przydomki i deprecjonuje umiejętności. Dla wielu osób to nic poważnego, jednak szefostwo nie powinno ignorować takich sytuacji, bo mogą one przerodzić się w coś poważniejszego. Wówczas sprawy mogą zajść za daleko, a konsekwencje będą dotkliwe dla wszystkich stron.
Zostaw komentarz